• Skip to main content
  • Skip to header right navigation
  • Skip to site footer
  • Voor de leden
  • Over ons
  • Nieuws
  • Events
  • Contact
NVGP

NVGP

De Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en verpakkingsmaterialen

  • Home
  • Wet- en regelgeving
    • Nederlandse wetgeving
      • Warenwet
        • Warenwetregeling Verpakkingen en Gebruiksartikelen
        • Dutch Packagings and Consumer Articles Regulation
      • Raamovereenkomst 2
      • Besluit beheer verpakkingen
    • Europese wetgeving
      • Single Use Plastics
      • Kaderverordening
      • Kunststofrichtlijn
      • Essentiële Eisen
      • Voedselveiligheid en verpakkingsmaterialen
      • Zware metalen
      • Registration, Evaluation and Authorisation of CHemicals (REACH)
      • Houtverordening (EuTR)
  • Handboek Verpakkingsmaterialen
    • Aluminium
    • Blik
    • Glas
    • Hout
    • Inkten en coatings
    • Kartonverpakkingen
    • Papier
      • Papier: wet- en regelgeving
    • Kunststoffen
      • Kunststoffen: symbolen
      • Meest gebruikte kunststoffen voor verpakkingen
      • Eigenschappen van kunststoffen bedoeld om in aanraking met voedsel te komen
      • Kunststoffen: wet- en regelgeving
      • Kunststofrichtlijn / PIM – Plastic Implementation Measure 10/2011/EC
    • Composteerbare polymeren
      • Composteerbare polymeren: Wet- en regelgeving
    • Barrières in verpakkingen
    • Symbolen & logo’s
    • Keurmerken
  • Factsheets
    • Verzendverpakkingen
    • Boterverpakkingen
    • Theezakjes
    • Brood
  • Waarom lid worden

Prijzen containervervoer blijven hoog

You are here: Home / Geen categorie / Prijzen containervervoer blijven hoog

De tijden van lage containerprijzen zullen de komende jaren niet terugkeren, ondanks dat rederijen massaal nieuwe schepen bestellen. Deze verwachting valt op te maken uit analyses van analisten en recente uitspraken van ceo’s van rederijen.

In het verleden leidde een flinke stijging in de orders voor nieuwe schepen vaak tot het inzakken van de transportprijzen. Dat gebeurde voor het laatst rond 2016, toen de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin failliet ging. In de jaren daarvoor hadden de containerrederijen veel nieuwe schepen besteld. Toen die in de vaart kwamen, viel de vraag naar containertransport terug, met een sterke overcapaciteit tot gevolg.

Maar de tijden zijn veranderd, benadrukt analist Simon Heaney van onderzoeksbureau Drewry. Hoewel de huidige hoge vervoerprijs in zijn visie niet houdbaar is, zal het containervervoer volgens hem relatief duur blijven, ook na het in de vaart komen van nieuwe schepen in 2023. ‘De rederijen zijn vergeleken met een aantal jaren geleden veel beter geworden in het managen van de capaciteit’, zegt hij in een toelichting.

Historisch hoog
Momenteel is in de containervaart sprake van historisch hoge prijzen. Die zijn hoofdzakelijk terug te voeren op de coronapandemie. Door lockdowns is de logistieke keten sterk verstoord. Dat bleek recent nog, toen China havens dichtgooide vanwege nieuwe coronabesmettingen. Daarbij komt dat de vervoersvraag sterk is gestegen, doordat consumenten wereldwijd veel meer spullen via webwinkels kopen.

Een container van China naar Rotterdam vervoeren, kost tegenwoordig rond de $12.000 tegen $2000 ruim een jaar geleden, tot groot ongenoegen van importerende en exporterende bedrijven, die met hoge kosten worden geconfronteerd. Zo klaagden rietdekkers dinsdag tegenover de NOS over de hoge containerprijzen, die het uit China afkomstige riet onbetaalbaar maken.

Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, sprak onlangs nog van ‘buitengewone omstandigheden’. Ceo Søren Skou van Maersk zei eerder deze maand dat de extreem hoge prijzen nog zeker tot eind dit jaar zullen aanhouden. De baas van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, gaat ervan uit dat het hoge prijsniveau tot in het eerste kwartaal van 2022 voortduurt.

Gevuld orderboek
De rederijen, die momenteel recordwinsten maken, zetten naar eigen zeggen alle beschikbare capaciteit in. Om aan de toekomstige vervoersvraag te voldoen, hebben ze in de afgelopen maanden veel nieuwe schepen besteld.

Uit een recente analyse van onderzoeksbureau Alphaliner blijkt dat de orderomvang voor nieuwe containerschepen is gestegen naar circa 20% van de bestaande vlootcapaciteit. Het orderboek staat hiermee op het hoogste niveau sinds 2009. In 2008 lagen de orders nog vele malen hoger, met 60% van de vlootcapaciteit, maar de vloot was destijds wel kleiner. ‘We liggen nog mijlenver van overcapaciteit in de vloot’, aldus ceo Andi Chase van scheepsmakelaar Clarksons onlangs in de Financial Times.

Capaciteit managen
De tijd van extreem lage prijzen, zoals in de jaren 2016 en 2017, zullen volgens analist Heaney niet terugkeren. Toen noteerde de World Container Index op het laagste punt een prijs van $700 voor het vervoer van een container. De discipline in de containervaart is volgens hem aanmerkelijk groter dan destijds. ‘Door overnames en fusies zijn er nu minder rederijen dan in die jaren. Daardoor zijn ze beter in staat de capaciteit aan te passen aan de marktvraag’, aldus Heaney. Hij voegt eraan toe dat de allianties waarin de rederijen samenwerken ‘gestroomlijnder’ zijn dan voorheen. Het aantal allianties is eveneens gedaald, van vier naar drie.

Dat rederijen beter hun capaciteit kunnen managen, bleek vorig jaar in het eerste kwartaal, toen de coronapandemie leidde tot een lagere vraag naar containervervoer. Rederijen schrapten een groot aantal afvaarten, waardoor de vervoersprijs redelijk stabiel bleef. Toen in de tweede helft van het jaar de vervoersvraag explosief steeg, resulteerde dat in een verzesvoudiging van de prijzen.

Milieueisen
Onlangs zei financieel bestuurder Xavier Destriau van de Israëlische rederij Zim in de Financial Times eveneens te betwijfelen of de instroom van nieuwe scheepscapaciteit de transportprijs zal drukken. Volgens hem zullen er de komende jaren ook schepen worden gesloopt die vorig jaar naar de sloop hadden gemoeten, maar vanwege de vervoersvraag toch in de vaart zijn gehouden.

Bovendien zullen nieuwe milieueisen voor de scheepvaart invloed hebben op de capaciteit. Heaney: ‘Als er daardoor langzamer gevaren moet worden om de uitstoot te verminderen, zullen er meer schepen nodig zijn.’

Bron: Financieel Dagblad

Andere interessante artikelen

  • Londense startup maakt verpakking van zeewier
    De Londense startup Notpla heeft een alternatief voor plastic ontwikkeld van zeewier dat biologisch afbreekbaar is – en zelfs eetbaar....
  • ‘Aluminium is geschikt alternatief voor verduurzamen verpakkingen’
    ARNHEM – Een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel wordt verspild. De verpakking speelt hierbij een essentiële rol. Bunzl Retail...
  • Gemeenten en kabinet ruziën over afvalscheiding
    Btw-heffing – Gemeenten vrezen veel papierwerk als ze btw moeten rekenen op het afval dat ze inzamelen. De Nederlandse gemeenten...
  • Niet-rubber en niet-kunststof verpakkingen en de aangifte Afvalfonds
    Vraag van een lid: De rekenmodule van het Afvalfonds Verpakkingen heeft geen regel waarin verpakkingen van andere grondstoffen (bijvoorbeeld bamboe...
Previous Post: « Training NVGP
Next Post: Karton: duurzame verpakking versus symbool van consumentisme »

Sidebar

NVGP Lid?

Meld u aan en bekijk alle content en data. Bent u nog geen lid? Bekijk dan de voordelen van een lidmaatschap.

Stel een vraag aan de NVGP





    Voldoe aan de wet- en regelgeving

    De NVGP helpt u en uw medewerkers met het bieden van de juiste informatie.

    Ja, ik word graag lid
    NVGP

    Mary v.d. Sluisstraat 482
    1095 ME Amsterdam

    06 5587 5382

    Hoofdmenu
    • Home
    • Wet- en regelgeving
    • Handboek
    • Factsheet
    Over NVGP
    • Over de NVGP
    • Nieuws
    • Voor de leden
    • Contact
    Aanmelden

    Kom alles te weten over De Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in Papier- en Verpakkingsmaterialen. Lees verder.


    Copyright © 2023 · NVGP