Vraag over FSC certificering
Wij verkopen nogal wat artikelen met een FSC certificering.
Er wordt beweerd dat wij, ondanks dat we geen producent zijn, ook deze certificering zouden moeten aanvragen om deze zakken te kunnen doorverkopen.
Klopt dit?
Ja, dat klopt. Alleen FSC-gecertificeerde bedrijven kunnen FSC-producten verkopen.
FSC-certificering heeft betrekking op zowel bosbeheerders als alle bedrijven in de handelsketen tot het product de eindgebruiker bereikt heeft.
Als groothandel ben je een schakel in de keten (Chain of Custody), ben je zelf niet gecertificeerd, dan doorbreek je de keten.
Hetzelfde geldt overigens voor PEFC-gecertificeerde producten.
De NVGP wil inventariseren hoeveel en welke groothandels hier niet van op de hoogte zijn en niet gecertificeerd zijn maar wel FSC en PEFC gecertificeerde producten door verkopen.
Aan de hand van het resultaat willen we onderzoeken op welke meest efficiënte en voordeligste manier hier een oplossing voor te vinden is.
Wordt vervolgd.
——————————————————————————————————————————————————-
Brandregres 2014
Wat is het Brandregres? En krijg ik daarmee te maken?
Brandverzekeraars hebben het recht om een uitgekeerde brandschade te verhalen op een aansprakelijke
derde, in geval van opzet, misdrijf, of onzorgvuldig handelen.
In het oude Brandregres, geldig tot 1 januari 2014, konden verzekeraars in de zakelijke markt hun verhaalrecht uitoefenen tot een bedrag van 500.000 euro, met een ondergrens (franchise) van 2.500 euro, waaronder in principe niet werd verhaald.
Verzekeraars waren bovendien overeengekomen om niet te verhalen op particulieren.
Wat is er per 1 januari 2014 veranderd?
1. De regeling voor particulieren blijft gelijk. Brandverzekeraars verhalen nog steeds geen schade op hen.
2. In de zakelijke markt verdwijnt het maximum te verhalen bedrag van 500.000 euro.
3. De ondergrens (franchise) van 2.500 euro vervalt.
Wanneer mag schade worden verhaald?
Hier over is het Verbond van Verzekeraars onduidelijk. Bij de toelichting op het Brandregres wordt
gesproken over ‘onzorgvuldig handelen.’
Deze term komt echter niet voor in het Brandregres zelf.
Daarom is het niet duidelijk of dit het criterium is om schade te mogen verhalen.
Wat betekent het Brandregres voor de ondernemer?
1. Doordat het ‘plafond’ van 500.000 euro vervalt, kan een brandverzekeraar de brandschade (die tot in de miljoenen kan lopen) volledig verhalen op de onderneming die verantwoordelijk is voor de brand.
2. De aansprakelijkheidsverzekering moet op dit nieuwe Brandregres worden afgestemd.
Maar een verzekering op maat is lastig vast te stellen, omdat de objectieve standaard (van max. 500.000 euro) verdwijnt.
Mogelijk gevolg is dat de volledige premie van de aansprakelijkheidsverzekering op gaat aan de Brandregres-dekking en er geen buffer meer is voor andere zaken als werkgevers- en productaansprakelijkheid.
Hoe belangrijk is het om in te spelen op het Brandregres?
Zeer belangrijk. Uit recent onderzoek van het TNS Nipo blijkt dat weinig bedrijven genoeg cashflow hebben om na een calamiteit als brand langer dan drie maanden te kunnen doordraaien.
In de zorgsector kan 31 procent dit niet, in de maakindustrie is dit 40 procent, in de zakelijke dienstverlening 51 procent en in de ICT-sector 54 procent.
Met het nieuwe Brandregres zullen deze percentages alleen maar toenemen, omdat brandverzekeraars nu veel hogere kosten op een bedrijf kunnen verhalen.
Wat kan een ondernemer doen?
Het nieuwe Brandregres maakt het voorkomen van brand of het voorkomen van brand-aansprakelijkheid, belangrijker dan ooit.
Als bedrijf is het dus zeker zaak preventiemaatregelen te nemen.
———————————————————————————————————————————————————
Vaak vergeten: recht van reclame
Stel u heeft uw klant pas nog geleverd en dan ontvangt u het bericht dat hij failliet is. Kunt u dan uw producten terugvorderen?
Eén van de zekerheden is het zogenaamde (uitgebreid of verlengd) eigendomsvoorbehoud. Het eigendomsvoorbehoud betreft een tussen de leverancier en de koper gemaakte afspraak, waarbij de leverancier zich het eigendom van de door hem geleverde goederen voorbehoudt, zolang de koper de koopprijs/factuur nog niet (of niet volledig) heeft voldaan.
Zou de koper failliet gaan, dan kan de leverancier op grond van het eigendomsvoorbehoud de niet-betaalde goederen van de curator terugvorderen.
Een eigendomsvoorbehoud werkt, maar niet altijd
Een moeilijkheid bij het eigendomsvoorbehoud is dat het in de algemene voorwaarden is opgenomen.
Als de algemene voorwaarden niet, niet tijdig of als niet kan worden aangetoond dat deze op de juiste wijze aan de koper ter hand zijn gesteld* (overhandigd), dan kunnen deze nietig worden verklaard.
Stel dat de curator om deze reden de vernietiging van de algemene voorwaarden inroept, dan kunt u als leverancier geen beroep meer doen op een eventueel daarin opgenomen eigendomsvoorbehoud.
Recht van reclame
Zijn de algemene voorwaarden niet op de juiste wijze ter hand gesteld of kunt u dat niet aantonen, dan bent u nog niet machteloos.
U kunt zich als verkoper altijd nog beroepen op het – vrij onbekende – recht van reclame.
Dit houdt in dat de verkoper een roerende zaak mag terugvorderen wanneer de koper de koopprijs/factuur niet of gedeeltelijk heeft betaald.
In tegenstelling tot het eigendomsvoorbehoud, is het recht van reclame een wettelijk recht, opgenomen in het Burgerlijk Wetboek**.
Het hoeft daarom niet contractueel te worden vastgelegd.
Dit recht van reclame geeft u het recht wanneer de klant niet betaald, de geleverde goederen bij hem terug te vorderen.
Dit moet schriftelijk*** gebeuren in een aangetekende brief, zodat zeker is dat de koper de brief heeft ontvangen.
Voor de zekerheid zou de brief ook vooraf per fax kunnen worden toegestuurd.
In dat geval is het verstandig om het faxjournaal goed te bewaren.
De koop geldt als ontbonden op het moment dat de koper de schriftelijke verklaring ontvangt.
Als de klant al failliet is gaat de brief naar de curator.
Belangrijk om te weten:
Het recht van reclame heeft ook in faillissement of beslaglegging zijn werking. Het recht op reclame is sterker dan het pandrecht van derden en ook sterker dan het voorrecht van de Belastingdienst.
Bij het tijdig inroepen van het recht op reclame, worden de eigendomsverhoudingen met terugwerkende kracht in de oude toestand hersteld en is de verkoper weer eigenaar van de geleverde goederen.
De curator moet u in dat geval de producten terug geven of de verkoopprijs betalen.
Mocht de koper in de tussentijd failliet zijn gegaan, dan raakt dat de verkoper niet.
Nogmaals, recht van reclame is een wettelijk recht en hoeft dus niet worden vastgelegd in een contract of in de algemene voorwaarden.
Let wel op de termijn!
De brief waarin u zich beroept op het recht op reclame en de producten terugvordert, moet wel binnen een bepaalde termijn verstuurt worden. Verstuurt u de brief te laat, dan vervalt het recht op reclame.
Er zijn twee mogelijkheden:
1. De brief moet verstuurd worden binnen zes weken nadat de betalingstermijn van de factuur is verstreken,
òf
2. Binnen 60 dagen na aflevering van de producten.
Beide termijnen gelden even sterk, maar zijn ‘harde termijnen’. Dat wil zeggen dat ze niet kunnen worden verlengd. De wetgever hanteert deze termijnen omdat levering en facturering niet altijd gelijk lopen.
Restricties
1. Goederen die doorgeleverd zijn aan derden vallen buiten het recht van reclame.
2. Producten die u terugvordert moeten nog in de staat verkeren waarin u ze heeft geleverd.
U moet kunnen aantonen dat deze producten door u geleverd zijn, omschrijf uw leveringen dus zo duidelijk mogelijk in vrachtbrief en factuur.
3. Als er sprake is van een geringe tekortkoming, kan het recht van reclame niet worden uitgeoefend.
Van een geringe tekortkoming is onder meer sprake als:
– slechts een relatief zeer klein gedeelte van de koopprijs niet is betaald;
– de betalingstermijn slechts heel marginaal is overschreden;
– de verhindering om te kunnen betalen slechts van heel korte duur is.
Schadevergoeding?
Anders dan bij het eigendomsvoorbehoudsrecht, is het bij het recht van reclame niet mogelijk om vergoeding van de volledige schade te vorderen.
Daarom kan geen vergoeding worden gevorderd van het renteverlies als gevolg van het uitblijven van betaling, gederfde winst, eventuele kosten van bijkomende werkzaamheden en schade door van waardedaling van de goederen.
Voorkomen is beter dan blussen
Zorg ervoor dat de algemene voorwaarden op de juiste wijze worden overlegd, dus voordat tot levering wordt overgegaan. Vermelden van een verwijzing naar de voorwaarden op de factuur is te laat, de goederen zijn dan al geleverd.
Begin 2014 zullen de algemene voorwaarden worden gecontroleerd op actualiteit en evt. op verzoek van leden worden aangepast.
Zodra dat gebeurd is zou u uw klantenbestand een exemplaar van de geactualiseerde voorwaarden kunnen toezenden. Zie de toelichting via de link hieronder.
* Gebruik van de algemene woorden en toepasselijk verklaren
** Link naar de wettekst
*** Het sturen van een aangetekende brief is nog steeds verstandig.
De risico’s van verzenden per fax of email komen voor rekening van de verzender.
Wanneer de ontvangst niet bevestigd kan worden, dan is het aan de verzender om aannemelijk te maken dat het bericht inderdaad is verzonden en vooral, ontvangen is.
————————————————————————————————————————————-
Brancheafspraak Nederlandse Vereniging voor Groothandelaren in Papier en Verpakkingsmaterialen (NVGP)
Het Afvalfonds Verpakkingen heeft in overleg met de NVGP de bestaande brancheafspraak voor de verpakkingenbelasting voortgezet voor de Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen. Deze regeling geldt voor 2013 t/m 2015.
De door de NVGP gewenste regeling voor haar leden voorziet op een eenvoudige wijze van bepalen van de hoeveelheid verpakkingen voor geïmporteerde goederen en toegevoegde verpakkingen voor de opgaaf en aangifte Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen.
Dit gebeurt aan de hand van een rekenmodule
Kern van de regeling is dat de hoeveelheid verpakking en de soort verpakking gerelateerd wordt aan de inkoopwaarde van de geïmporteerde producten.
Ook de door de bedrijven zelf toegevoegde verpakkingen (bijvoorbeeld stretchfolie) vallen onder deze regeling, aangezien bij het vaststellen van het verhoudingscijfer rekening is gehouden met een opslag voor de toegevoegde verpakkingen.
Die opslag is gebaseerd op onderzoek en aannames van een aantal marktpartijen.
Kortom: De verpakkingengroothandel is bijdrageplichtig voor de verpakkingen die hij:
– importeert en
– toevoegt (bijvoorbeeld bij ompakken).
De verpakkingengroothandel is de schakel tussen producent van verpakkingsmaterialen en de gebruiker ervan.
Voor zover de groothandelaar de verpakte verpakkingsproducten inkoopt in Nederland (van de producent dan wel een andere handelaar) is hij niet bijdrageplichtig voor de verpakkingen. De heffing ligt dan eerder in de schakel.