De tijden van lage containerprijzen zullen de komende jaren niet terugkeren, ondanks dat rederijen massaal nieuwe schepen bestellen. Deze verwachting valt op te maken uit analyses van analisten en recente uitspraken van ceo’s van rederijen.
In het verleden leidde een flinke stijging in de orders voor nieuwe schepen vaak tot het inzakken van de transportprijzen. Dat gebeurde voor het laatst rond 2016, toen de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin failliet ging. In de jaren daarvoor hadden de containerrederijen veel nieuwe schepen besteld. Toen die in de vaart kwamen, viel de vraag naar containertransport terug, met een sterke overcapaciteit tot gevolg.
Maar de tijden zijn veranderd, benadrukt analist Simon Heaney van onderzoeksbureau Drewry. Hoewel de huidige hoge vervoerprijs in zijn visie niet houdbaar is, zal het containervervoer volgens hem relatief duur blijven, ook na het in de vaart komen van nieuwe schepen in 2023. ‘De rederijen zijn vergeleken met een aantal jaren geleden veel beter geworden in het managen van de capaciteit’, zegt hij in een toelichting.
Historisch hoog
Momenteel is in de containervaart sprake van historisch hoge prijzen. Die zijn hoofdzakelijk terug te voeren op de coronapandemie. Door lockdowns is de logistieke keten sterk verstoord. Dat bleek recent nog, toen China havens dichtgooide vanwege nieuwe coronabesmettingen. Daarbij komt dat de vervoersvraag sterk is gestegen, doordat consumenten wereldwijd veel meer spullen via webwinkels kopen.
Een container van China naar Rotterdam vervoeren, kost tegenwoordig rond de $12.000 tegen $2000 ruim een jaar geleden, tot groot ongenoegen van importerende en exporterende bedrijven, die met hoge kosten worden geconfronteerd. Zo klaagden rietdekkers dinsdag tegenover de NOS over de hoge containerprijzen, die het uit China afkomstige riet onbetaalbaar maken.
Maersk, de grootste containerrederij ter wereld, sprak onlangs nog van ‘buitengewone omstandigheden’. Ceo Søren Skou van Maersk zei eerder deze maand dat de extreem hoge prijzen nog zeker tot eind dit jaar zullen aanhouden. De baas van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, gaat ervan uit dat het hoge prijsniveau tot in het eerste kwartaal van 2022 voortduurt.
Gevuld orderboek
De rederijen, die momenteel recordwinsten maken, zetten naar eigen zeggen alle beschikbare capaciteit in. Om aan de toekomstige vervoersvraag te voldoen, hebben ze in de afgelopen maanden veel nieuwe schepen besteld.
Uit een recente analyse van onderzoeksbureau Alphaliner blijkt dat de orderomvang voor nieuwe containerschepen is gestegen naar circa 20% van de bestaande vlootcapaciteit. Het orderboek staat hiermee op het hoogste niveau sinds 2009. In 2008 lagen de orders nog vele malen hoger, met 60% van de vlootcapaciteit, maar de vloot was destijds wel kleiner. ‘We liggen nog mijlenver van overcapaciteit in de vloot’, aldus ceo Andi Chase van scheepsmakelaar Clarksons onlangs in de Financial Times.
Capaciteit managen
De tijd van extreem lage prijzen, zoals in de jaren 2016 en 2017, zullen volgens analist Heaney niet terugkeren. Toen noteerde de World Container Index op het laagste punt een prijs van $700 voor het vervoer van een container. De discipline in de containervaart is volgens hem aanmerkelijk groter dan destijds. ‘Door overnames en fusies zijn er nu minder rederijen dan in die jaren. Daardoor zijn ze beter in staat de capaciteit aan te passen aan de marktvraag’, aldus Heaney. Hij voegt eraan toe dat de allianties waarin de rederijen samenwerken ‘gestroomlijnder’ zijn dan voorheen. Het aantal allianties is eveneens gedaald, van vier naar drie.
Dat rederijen beter hun capaciteit kunnen managen, bleek vorig jaar in het eerste kwartaal, toen de coronapandemie leidde tot een lagere vraag naar containervervoer. Rederijen schrapten een groot aantal afvaarten, waardoor de vervoersprijs redelijk stabiel bleef. Toen in de tweede helft van het jaar de vervoersvraag explosief steeg, resulteerde dat in een verzesvoudiging van de prijzen.
Milieueisen
Onlangs zei financieel bestuurder Xavier Destriau van de Israëlische rederij Zim in de Financial Times eveneens te betwijfelen of de instroom van nieuwe scheepscapaciteit de transportprijs zal drukken. Volgens hem zullen er de komende jaren ook schepen worden gesloopt die vorig jaar naar de sloop hadden gemoeten, maar vanwege de vervoersvraag toch in de vaart zijn gehouden.
Bovendien zullen nieuwe milieueisen voor de scheepvaart invloed hebben op de capaciteit. Heaney: ‘Als er daardoor langzamer gevaren moet worden om de uitstoot te verminderen, zullen er meer schepen nodig zijn.’
Bron: Financieel Dagblad