– maar kennis over wat duurzaam is ontbreekt vaak nog –
Ruim een derde van de consumenten is bereid extra te betalen voor duurzame verpakkingen. Dat meldt het Economisch Bureau van ABN Amro. Twee op de drie consumenten geeft aan hier bij de aanschaf van voorverpakte groente en fruit op te letten.
Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden. Daarnaast vinden zeven op de tien Nederlanders het onzin dat komkommers op paprika’s in plastic worden verpakt.
Maar tegelijkertijd vindt de consument het ook erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets waar vaak juist een verpakking invloed op heeft.
Het Economisch Bureau van ABN Amro concludeert dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt.
Zo zou bij de keuze voor een verpakking de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee moeten wegen, net als de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.
Terughoudendheid bij duurzame verpakkingen
Supermarkten en leveranciers van voedsel hebben ook steeds meer aandacht voor duurzame en recyclebare verpakkingen. Maar de duurzame inzet is volgens de economen van ABN Amro niet eenvoudig, omdat ook rekening moet worden gehouden met functionele kenmerken.
Dan gaat het om de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak, kosten en transporteerbaarheid. Ook moet een verpakking voor de consument aantrekkelijk ogen.
Producenten en supermarkten zijn volgens de bank verder terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen daarvan vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel.
Daarnaast zijn afvalverwerkers hier onvoldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.
Meer plastic afval in huis
Verder merken de economen van ABN Amro op dat de coronacrisis er mede voor zorgt dat consumenten 15 procent meer plastic afval in huis hebben. Dit komt onder meer door de verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor thuis.
Deze ontwikkeling is naar verwachting voor een deel structureel doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt.